GO Organizing
praat je bij

Het verbaast mij altijd weer dat mensen het lastig vinden om nee te zeggen en zich laten leiden door de waan van de dag. Terwijl een simpel nee je al een heel eind op weg kan helpen om georganiseerd en efficiënt te werken. 

10-11-2014

Contentmanagement, contentstrategie, contentplanning. Kunt u het nog volgen?


Schrijfwijze

Om te beginnen verschilt de schrijfwijze nogal. Het Engelse woord content management schrijf je in het Nederlands gewoon aan elkaar. Dus als je consequent bent doe je dat met alle content-woorden. Wordt het soms wel een beetje onleesbaar. Contentcontext. Leuk voor scrabble.

Betekenis

En wat betekent het eigenlijk allemaal? Om te beginnen betekent het Engelse woord content in het Nederlands inhoud. Wiki schrijft over content: de inhoud of eindresultaat van een product of dienst. Maar deze omschrijving dekt naar mijn idee veel meer de lading: informatie of inhoud dat een organisatie middels communicatie op haar omgeving wil overbrengen.

Wat houdt het in?

Ik neem je mee in een simpele oldskool uitleg van de verschillende termen.

Content
zijn alle vormen van informatie die je wilt delen met je doelgroep. Informatie die de klant echt helpt of waarmee je in gesprek kan komen met je klant. Dat kan van alles zijn. Tekst, filmpjes, afbeeldingen, geluid, beantwoorden van vragen, kennisdeling, expertise opbouwen, enz.

Contentcuratie
is het delen van interessante artikelen, rapporten en video's die passen in jouw visie en verhaal, maar gemaakt zijn door anderen. Zo bouw je snel je expert-status op.

Contentmanagement
is het plannen, ontwikkelen, beheren, distribueren en evalueren van content.  

Contentstrategie
is een plan om met behulp van content je organisatiedoelstellingen te bereiken. 

Contentproces
geeft aan hoe de taakverdeling en verantwoordelijkheden zijn geregeld voor het plaatsen van content.

Contentplanning of –organisatie
is het plannen of organiseren van content aansluitend op gebeurtenissen, acties en mijlpalen door het jaar heen. Bijvoorbeeld bij lanceringen, productintroducties of evenementen. Een hulpmiddel daarbij is de contentkalender.

Contentkalender
geeft een (jaar)overzicht van wanneer, wat, voor wie, in welke vorm wordt gepubliceerd en wie hiervoor verantwoordelijk is. De contentkalender kan per doelgroep ingericht worden, zodat je snel en overzichtelijk de juiste content bij de juiste doelgroep krijgt.

Contentmarketing
houdt in dat je op het juiste moment content maakt, aanbiedt en verspreidt onder de doelgroep die daarbij aansluit. Met als doel je doelgroep te informeren over en te binden aan jouw product of dienst. Door online media is deze vorm van marketing afgelopen jaren zeer succesvol geworden met relatief lage kosten.

Contentintegratie
is het samenbrengen en toegankelijk maken van alle relevante vakinformatie in één systeem. Denk bijvoorbeeld aan een commercieel artikel dat is geïntegreerd in de redactionele omgeving van een website. Kijk eens op de RTL-site als sprekend voorbeeld.

Contentcontext
is de juiste content voor de juiste persoon.

Contentgovernance
is het op orde brengen van je contentproces en contentorganisatie.

Ben je content met deze informatie en wil je nu ook weten hoe je het inzet? Ik help MKB en zelfstandige ondernemers op weg met hun social media strategie.